Down to Earth

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Vote Earth Aktion auf der Klimakonferenz
Several interest groups try to use the climate conference to influence politics and get into the spotlight of public attention (here: climate activists in Copenhagen). © Richard Stonehouse/WWF

The UN climate summits are international public events which receive intense media coverage. In our project “Down to Earth”, we analyse how news from the UN climate conferences in Paris (2015) and Katowice (2018) reaches and affects citizens. The project consists of two related studies with different methodological approaches: one is an online panel survey, the other combines communication diaries with focus group interviews.

  1. Quantitative online panel survey: Exploring and explaining the changes in knowledge and attitudes towards climate politics

The three-wave panel survey conducted in 2015 analyzed whether, how and why peoples’ knowledge and attitudes towards climate politics changed during the climate summit. In 2018, we repeated the second wave to analyze if there are long-term effects and/or differences between both conferences concerning their reception.

  1. Communication Diaries and focus groups: Summit news in daily life

This qualitative study conducted in 2015 combined digital communication diaries with focus group interviews in the city (Hamburg) and in the country (Otterndorf/Lower Saxony). The questions under study are with which media content about the climate summit people come into contact, how they perceive this content and how geographical factors influence the engagement with news from the climate conference.

Duration: since summer 2015

Funding: CliSAP/UHH

Contributions: Fenja De Silva-Schmidt and Imke Hoppe (University of Hamburg; communication diaries and focus groups); Josephine Schmitt (University of Cologne) and Dorothee Arlt (University of Bern; quantitative survey); Michael Brüggemann (project leadership)

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Bildschirmfoto 2015-11-09 um 12.28.37

Die jährlich stattfindenden UN-Klimagipfel sind öffentliche Ereignisse unter intensiver Medienbeobachtung.

Zwei Projekte untersuchen, wie die deutsche Bevölkerung Informationen über die Klimagipfel in Paris (2015) und Katowice (2018) erhält und bewertet. Eine dreiwellige Online-Panel-Befragung, durchgeführt 2015, erforschte Einstellungen, Wissen zu Klimapolitik und Mediennutzung quantitativ. Zudem erforschten wir mit einer Kombination aus digitalen Medientagebüchern und Interviews in Fokusgruppen qualitativ die Medienaneignung in der Stadt (Hamburg) und auf dem Land (Otterndorf/Niedersachsen).

  1. Quantitative Online-Panel-Befragung:

Die dreiwellige Befragung aus dem Jahr 2015 untersuchte, ob sich im Zuge des Klimagipfels Veränderungen in der Mediennutzung, dem Wissen und den Einstellungen der Menschen zum Thema Klimapolitik feststellen lassen und wie diese Veränderungen erklärt werden können. Die Wiederholung der zweiten Befragungswelle zur Klimakonferenz 2018 dient dazu, mögliche Langzeitveränderungen zu messen und Unterschiede in der Rezeption der beiden Klimagipfel zu analysieren.

  1. Qualitative Medientagebücher mit Gruppendiskussionen:

Mit einer Kombination aus digitalen Medientagebüchern und Interviews in Fokusgruppen untersuchte die Studie 2015 auf qualitative Weise die Medienaneignung in der Stadt (Hamburg) und auf dem Land (Otterndorf/Niedersachsen). Neben den Fragen, welche Medieninhalte die Studienteilnehmerinnen und -teilnehmer über den Klimagipfel mitbekommen und wie sie diese erleben, geht es auch darum, räumliche Unterschiede zu erklären.

Laufzeit: seit Sommer 2015

Finanzierung: CliSAP/UHH

Mitarbeit: Fenja De Silva-Schmidt und Imke Hoppe (Universität Hamburg; Medientagebuch/Fokusgruppen); Josephine Schmitt (Universität Köln) und Dorothee Arlt (Universität Bern; standardisierte Befragung); Michael Brüggemann (Projektleitung)

Publikationen: Zusammenfassung der Ergebnisse aus Welle 1/2015 als Working Paper; weitere Veröffentlichungen in englischsprachigen Fachzeitschriften